Je gaat een project doen met verschillende opdrachten, waaronder een vlog en een recept. De opdrachten kun je tijden de les checken, het recept en vlog lever je bij de docent in. Voor het recept maak je een word-bestand aan en voor het vlog maak je een video. Je kunt het recept en vlog tijdens de les inleveren, maar ook per e-mail verzenden of in ms teams plaatsen.
Opdracht 1a - Woordenschat
Werkwoorden bij het koken en bakken
Hoe zeg je in het Engels:
1. In plakjes snijden
2. Uitsnijden
3. Roeren met een garde
4. Raspen
5. Mixen
6. Bakken
7. Kneden
8. Koken
9. Smelten
10. Garneren
Opdracht 1b - Ingrediënten en hoeveelheden
Bekijk de video van Jamie Oliver "How to make scones" en beantwoord de vragen:
1. Benoem de ingrediënten en hoeveelheden die Jamie Oliver gebruikt voor zijn recept.
2. Hoe vaak maakt Jamie per maand scones?
3. Waarom gebruikt hij zoutloos boter?
4. Bij hoeveel graden gaan de scones in de oven?
5. Op de scones smeert hij jam en "clotted cream", wat is dat?
Zie hier hoe je zelf clotted cream kunt maken → clotted cream
Bron: British council
Opdracht 1c - Volgordes en methoden
Koppel de definities (a-h) en de woordenschat (1-8) aan
elkaar:
1. ___ a recipe a. an amount that you can hold between your thumb and finger
2. ___ a mug b. turn over
3. ___ a pinch c. a mixture of flour, eggs and milk
4. ___ to whisk d. to make a liquid go from one place to another
5. ___ batter e. instructions for preparing and cooking food
6. ___ to pour f. food that is salty and spicy
7. ___ flip g. to mix something very quickly
8. ___ savoury h. a large cup
Bekijk de video "How to make perfect pancakes" en zet de zinnen in de juiste volgorde.
Schrijf de nummers (1-6) voor de zinnen:
___ Add a pinch of salt and whisk
___ When the batter is cooked, flip the pancake
___ After one minute, your pancake is ready!
___ First, put a pan onto a medium heat
___ Rub the pan with a little butter, then pour in the batter
___ Then, put into a bowl one mug of milk, one mug of self-raising flour and one free-range egg.
Opdracht 2 - Luistervaardigheid
Heat of the master bakers
bakery
1. Hoe laat staat de bakker op?
2. Wat voor een soort broodjes maakt hij op dit moment?
3. Hoe lang blijven de broodjes na het kneden liggen, voordat ze in de oven gaan?
4. Naast zout voegt hij een bepaald soort kruiden toe, welke?
5. Hoe zorgt hij dat het brood zacht blijft?
6. Waar gebeurt volgens de bakker alle magie?
7. De bakker voegt wisselend meer of minder gist (yeast) en water toe, waar is dit van afhankelijk?
8. Waarom voegt hij wat witte meel toe aan de bruine meel (flour)
9. Wat voor zaadjes strooit hij over de broodjes?
10. Hoeveel minuten gaan de broodjes in de oven?
Eigen mening: wat zijn de overeenkomsten tussen de werkmethode van deze
bakker en de methodes die jij kent?
De antwoorden zijn te vinden in de eerste tien minuten van de film →
Opdracht 3 - Kijk- en Luistervaardigheid
The grim life of a Victorian baker
1. In 1837, when Victoria became queen, where did most bakers live:
A) city, B) villages, C) countryside
2. In the early 1900, where was a bakery mostly built? Nex to a: A) church, B) mill, C) station
3. What is the name of the great-great-aunt that began the Swift bakery 150 years ago: A) Harriet, B) Beth, C) Mo
4. Describe the process by which the oven is heated up for baking during the Victorian era.
5. Describe the process of how yeast was harvested.
6. How many varieties of wheat were used: A) tens, B) hundreds, C) thousands
7. Did older varieties of wheat contain more or less gluten?
8. Who were the main customers: A) working people, B) middle class, C) the rich
9. How did the baker deliver the bread to the customers: A) on foot, B) by bike, C) by carriage
10. Own opinion: Do you know a
bakery that has been baking bread for its customers for more than a century?
The answers can be found in the first half an hour of the documentary →
The Grim Life Of A Victorian Baker | Victorian Bakers | Absolute History
Opdracht 4 - Spreekvaardigheid
The life of a baker's apprentice
Make a vlog about your life as a baker's apprentice.
Include the following points.
1. What time do you get up?
2. What transport do you use to go to school and/or your internship?
3. What tasks do you perform? Could you show a couple of tasks?
4. Which tasks of the profession do you like and why?
5. Which tasks do you dislike and why?
6. What are you good at and what are you less good at?
7. Describe what you have learned during the last months.
8. Describe what you still want to learn in the coming months.
9. About how much time do you spend on your homework each day?
10. At what time do you go to bed at the end of the day?
👩🍳 If you make the vlog on your own, make sure the vlog contains at least one minute of
speaking time.
👩🍳 If you make the vlog together, make sure the vlog contains at least two minutes of speech
time.
👨🍳 If you make the vlog with two other students, make sure the vlog contains at least three minutes of speech
time so that each student fills in about one minute of speech time.
Pay attention to:
a) vocabulary
b) correct grammar
c) proper pronunciation
d) cover at least 8 out of 10 points
🥞🥐🥨🥯🍞🥖🥪🍪
Opdracht 5 - Schrijfvaardigheid
The recipe
journal
Share a recipe that you like in particular and the ingredients you use. Describe the method of how you make the product and add pictures of the different stages of
the process.
Determine your product that you want to write about. Explain for instance how you make chocolates, croissants, apple turnovers, currant buns,
sourdough or shortbread, etc. Choose your special recipe that you would like to share.
When describing the quantities, use the English measurements for quantities such as a ½ cup packed brown sugar or 3 tablespoons of all-purpose
flour, 1 teaspoon cinnamon, ¼ teaspoon ginger, ¼ tablespoon nutmeg, 5 cups of thinly sliced and peeled tart apples, 1 teaspoon lemon juice, pastry for double-crust pie (and the inches you use), 1
tablespoon butter, 1 large egg, etc. Click here for English measurements for cooking and
baking → Conversion Chart 🎂🍰🧁
Give directions like, combine the sugar, flour and spices in a small bowl. Beat the egg
white until it becomes foamy, then brush it over the crust and sprinkle it with sugar, etc.
Add the pictures you have made of the process and pictures of the end result to your journal.